Selasa, 6 September 2016



PENTERNAKAN LEMBU FIDLOT

Penerangan berkenaan projek ternakan lembu 

  1. Pengenalan
  2. Pemasaran 
  3. Pemilihan Ternakan
  4. Pengurusan

1.1 Definasi fidlot "Penternakan Lembu Fidlot" bermaksud memelihara lembu secara intensif dalam kandang/kurungan untuk tujuan pengeluaran lembu daging melalui peningkatan berat badan dengan memberi makanan yang bermutu, air bersih, mineral dan vitamin yang secukupnya dalam tempoh yang tertentu.

1.2 Sistem Fidlot

i. Sekali masuk - Sekali keluar -memelihara 1 kumpulan lembu sehingga mencapai target berat atau umur, kemudian dijual kesemuanya. selepas habis dijual barulah akan ambil 1 kumpulan lembu yang baru.

ii. Masuk-Keluar Berterusan
--memelihara beberapa kumpulan lembu secara berperingkat sehingga mencapai target berat atau umur, kemudian dijual atau dipasarkan secara berterusan.1.3 Untung-Rugi Operasi Fidlot Faktor-faktor utama:-
i. Faktor ternakan

a. Harga belian feeder
b. Harga jualan finisher
c. Keupayaan dan prestasi baka yang digunakan
ii. Faktor makanan (harga)

-70% kos pengeluaran

-kelewatan penjualan akan mengurangkan keuntungan (market timing adalah penting sebagai contoh Hari Raya Aidil Adha).

p/s: digalakkan penternak menggunakan teknik makanan ruminan (campuran makanan seperti PKC, hampas kacang soya, dll)

2.0 PEMASARAN
Harga jualan lembu fidlot adalah faktor ketiga penting.

2.1 Jenis-jenis Pemasaran
Terdapat empat kaedah pemasaran utama untuk lembu fidlot:
i. Jualan lembu hidup kepada peraih (butcher)
ii. Jualan lembu hidup untuk aqiqah
iii. Jualan lembu hidup untuk korban
iv. Jualan runcit secara tunai (daging segar)


-Pasaran pertama adalah yang terbesar dan perlu dijadikan sasaran utama oleh pengusaha fidlot. Penjualan lembu hidup untuk penyembelihan terus boleh dilaksanakan samada secara terus atau melalui peraih.
-Pasaran kedua dan ketiga adalah bermusim dan tertakluk kepada permintaan.
-Pengusaha fidlot perlu merancang strategi pemasaran meliputi kedua-dua kategori pasaran tersebut.Ini bermakna, ternakan lembu fidlot perlu diusahakan samada dalam 2 atau 3 peringkat kumpulan.

Jadual 1 menunjukkan contoh strategi pemsaran bagi pemasaran bagi operasi fidlot 3 peringkat untuk tempoh pengemukan 4 bulan (120 hari) pada kadar peningkatan berat badan harian 1kg/hari:

2.2 Networking

-Bagi mengatasi keadaan ini adalah dicadangkan supaya pengusaha baru mempromosikan bidangusaha fidlot mereka serta berganding bahu dan sentiasa berhubung dengan pengusaha-pengusaha yang sediada.
-Jaringan pemasaran ini juga boleh digunakan oleh pengusaha bagi mendapatkan bekalan lembu-lembu feeder dan juga harga makanan yang baik.

2.3 Penjualan Secara Tunai

-Bidangusaha fidlot boleh rugi dan akhirnya terpaksa ditutup apabila terlalu banyak menanggung hutang. Hutang yang besar disebabkan aktiviti penjualan yang dibuat secara kredit.
-Kebanyakkan pengusaha fidlot berskala sederhana juga menjalankan aktiviti jualan runcit daging lembu fidlot mereka di pasar-pasar tempatan, pasar malam atau pasar tani.
-Terdapat juga pengusaha fidlot yang membuat rangkaian pemasaran melalui pasar-pasar tani dan pasar malam dengan melibatkan beberapa pekerja dan kenderaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan